Viime vuosina on tullut muodikkaaksi puhua projektin sponsorista, joka siis tukee projektin toteutusta arvovallallaan tai osaamisellaan. Joskus sponsori on toinen nimitys ohjausryhmän puheenjohtajana toimivalle projektin omistajalle. Toisinaan taas haetaan vielä ylemmän tason ”kummisetää”, johtoryhmätason suojelijaa projektille.
Sponsorin nimeäminen on yksi tärkeimmistä päätöksistä projektin käynnistysvaiheen aikana. Olen nähnyt lukuisten muutosprojektien kaatuvan ivalliseen hymähtelyyn kick-offissa kun projektia on esitellyt (tai pantu esittelemään) dirikka, joka on roolinsa puolesta "oikea" henkilö mutta jolla ei ole organisaatiossa riittävää arvovaltaa.
Päinvastaisiakin esimerkkejä on. Suosikkitarinani on nyt jo lähes kymmenen vuoden takaa. Kick-offin avannut suuryrityksen divisioonan vetäjä puhui puolisen tuntia aivan muuta kuin mistä oli sovittu tai mitä kukaan osasi odottaa. Mutta hän oli oma itsensä, puhui viisaasti ja sydämeen käyvästi.
Puolen tunnin päästä hän katsahti osallistujia (jotka olivat vieläkin hieman hämmentyneitä kun pitkiä powerpoint-sulkeisia ei kuulunutkaan) ja lausahti jotenkin; "Kaverit, tämä on tärkeä projekti ja meidän pitää tähän sitoutua, eikö niin"? Ei tullut vastalauseita.
sunnuntai 8. maaliskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti