keskiviikko 3. kesäkuuta 2009

Projektiviestintää 3: Aktiivinen kuuntelu

Kuuntelemisesta johtajuuden keskeisenä elementtinä puhutaan kaiken aikaa ja kuuntelutaidoilla on keskeinen osa myös projektipäällikön osaamisalueiden joukossa.

Teorioita aktiivisesta kuuntelemisesta on paljon, Stephen Covey erottaa bestsellerissään Seven Habits of Highly Effective People peräti viisi kuuntelemisen tasoa.

Sivuuttaminen on vastapuolen avointa ja peittelemätöntä huomiotta jättämistä. Teeskennellysti kuunnellessaan henkilö ilmaisee nyökkäyksin, lyhyin vastauksin tai muuten kuulevansa, mutta ei ole aidosti kiinnostunut toisesta osapuolesta tai tämän viestistä. Valikoivasti kuunnellessamme valitsemme vastapuolemme viestinnästä aineksen, joka tukee ennakkokäsityksiämme hänestä tai projektista, ja sivuutamme paljolti tiedostamatta ennakkokäsityksiemme kanssa ristiriitaiset viestit.

Aktiivinen kuunteleminen viittaa paitsi sanojen sisällön, myös niiden ilmaisutavan, sävyn ja sanojen välistä ilmi tulevien piiloviestien tarkkailemiseen.

Lopulta, empaattisella kuuntelemisella Covey viittaa viestintätilanteen ja viestintäkumppanimme kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen. Kuunnellaksemme empaattisesti meidän on ymmärrettävä viestintäkumppanimme persoonana – ymmärrettävä hänen motiivinsa, tarkoitusperänsä, tavoitteensa, huolenaiheensa ja käsityksensä meidän roolistamme niiden suhteen. Vain näin kykenemme vetoamaan samanaikaisesti tiedonhaluun ja tunteisiin ja aikaansaamaan kestävän muutoksen.

Projektipäällikön kannalta tekijöiden sitoutuminen projektiin on kaikki kaikessa. Sitoutumista ei puolestaan synny, elleivät ihmiset koe tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi. Se ei toki vielä pelkästään riitä ihmisten sitouttamiseen aikaansaamiseen, mutta on kuitenkin välttämätön ennakkoehto eteenpäin pääsemiselle.

Minusta monella projektipäälliköllä on paljon oppimista aktiivisesta kuuntelusta. Tietotyöläinen näet sitoutuu projektiin ainoastaan hänen kanssaan käytävän älykkään keskustelun kautta.

Ei kommentteja: